Wednesday, November 11, 2009

kalau itu takdirnya..

segala galanya berlaku selepas pulang dari bermain bOLLing dengan kawan kawan tngahari tadi...mungkin sebab terlalu gembira tadi,diuji pula dengan kesedihan setelah pulang ke kolej..kepenatan keseluruhan badan membuatkan saya terasa lemah utk meneruskan projek mengemas barang .. terdetik seketika.."alamak baju basuh pg tadi tak smpat jemur semua lagi" bergegas saya ke ampaian selagi cuaca masih panas.... tibanya saya di ampaian "tergamam seketika sambil mencari kemana ia menghilang??? sebelum saya meneruskan menjemur pakaian.. saya terus meneliti kemana perginya???......hati mula sebak,air mata mula bertakung(sensitif betul)....hilang???sape amik???(bercelaru memikir) tekerling saya di suatu sudut..."astagfirullah,,knp macam ni jadinye...sape buat??"lalu saya capai dan bergegas berlari ke bilik...NNNNNOooooooooRRrrrrAaaaa... knp jadi cam ni,,tngok la ni TUDUNG SAYA!!! air mata mula mengalir tanpa rasa malu..diselangi dengan sedu sedan kecewa sambil pegang tudung yang berlubang2 dan dipenuhi dengan minyak hitam waktu tu.."ini tudung kesayangan saya nora...tudung yng paling selesa pakai...knp cam ni...".. lagi menyedihkan, bila rooomate boleh mentertawakan saya walaupun jauh simpati disudut hatinya.......erm,,,saya tahu die ktawa sbb tngok gelagat saya waktu tu,,,gelagat mcm orang hilang akal katanyer...huhu..tapi apa kan daya, saya memang x mmpu mnahan emosi ksedihan waktu tu.." huhu,,tudung ni baru lagi beli,,nak pakai raya nnti..." "huhu,,nora jahat,,,gelakkan saya..".. 2 orng jiran(fifi & anis) mula mnghmpiri dan menanyakan apa yng terjadi...fifi dan anis pon turut hampir mentertawakan saya setelah melihat gelagat saya ketik tu menangis sambil meratap tudung yang seumpama kain lap lantai ketika itu...perasaan geli hati mereka terhadap gelagat saya menangkis rasa simpati mereka diatas apa yang jadi(kata nora dan fifi).

5 minit kemudian.."makcik!!  sini jap..." panggl roomate.. "makcik tnok ni...knp boleh jadi mcam ni? siapa yang buat ni?knp pulak sumbat tudung ni dalam baldi simpan barang2 tugasan makci? "bertubi soalan kepada  2 makcik cleaner yang kebetulan lalu di hadapan bilik waktu tu.."owh,tudung adik ya..maaf ya dik,akak x tau, kerna yang mesin rumput ni cleaner kawasan..akak cuma cleaner blok..maaf ya dik, sabar ya,nnti ptg dalm jam tiga adik jmpa akak yang mesin tu kat belakang..mereka sering duduk melepak di belakang sana...akak x tau gimana berlakunya dik".. "tapi kak knp macam ni sekali,,kalo ckit2 boleh lagi saya baiki,,tapi cam ni teruknyer,cammaner kak???" saya waktu tu x mampu menahan air mata yang terus jatuh tanpa henti...begitu aku sayang kan tudung ni... terduduk seketika aku di hadapan pintu bersama teman2 yang ada sambil ter senyum sayu ke arah ku..."nak jugak tudung ni,nak jugak,,nak balik!nak beli! nak jahit! mana sempat! baru balik kajang! x kan nak g agi! huhuhu..... "x pa ya dik, akak pegi dulu"... "baik(hanya itu yang mampu aku jawab)..

5minit seterusnya..."Upa hang penat lagi tak??? Upa jom la gi kajang smula...nak beli tudung...huhuhu..tudung sayaaaaa Paaaa....Tudung Pink sayaaaa" setelah aku mnceritakan apa yng terjadi tanpa berfikir panjang,upa sanggup meneman kan aku ke kajang ketika itu juga..(hurm.. ksian upa,aku susahkan die...nak wat cam ner, nak g sorang2 x brani, tapi kalo terpakse Redah jugak lah,sorang sorang pon)..dalam keadaan diri yang sedeh dan sayu  aku meletakkan taliphone...TIBA TIBA!. "dik, dik punyer tudung ka? akak minta maaf ya, akak minta maaf,akak benar2 tidak sengaja..tudung adik t'masuk dalam mesin angin akak tadi..akak bnar2 tak sengaja dan tak perasan, sampai mesin akak mati...akak minta maaf, kalo adik nak akak ganti, akak ganti ya dik" Tergamam aku ketika itu!!...akak itu duduk didepan pintu bilik , sambil memandang kearah ku yang sedang teresak-esak menangis..aku sendiri tak pasti knp aku begitu sedeh dan x boleh kawal tangisan dengan apa yang berlaku itu..

Tetapi!!! keikhlasan, kejujuran dan kesayuan di anak matanya semasa lafaz maaf diutarakan bersama linangan air mata di kelopak mata nya membuatkan kesedeihan aku terubat walaupun terasa amat sayu waktu tu...aku jadi serba salah dan tergamam..adakah salah aku buat die nangis..kesiannya makcik ni.."makcik.....makcik jgn la nangis,,saya tak marah,mende pon dah  jadi kan,,lgpon mak cik x sengaja,,,saya nangis sebab saya sayangkan tudung saya ni,,makcik jangan nangis la, saya x pe pe..ini mungkin pengajaran,so lpas ni lebih berhati2 masa wat kije" sayu aku menasihati nya..(nora dan anis terus mentertawakan aku lagi melihat perubahan emosi aku serta merta kot..dishhhhh!!!!)..

makcik terus minta maaf sambil bersalam dengan aku..lalu ia menuju ke arah bilik nya...hati ku sungguh tenang selepas itu..aku kagum dengan keberanian dan keikhlasan makcik tu... BENARLAH.."KATA MAAF DENGAN PENUH KEIKHLASAN DARI HATI MAMPU MENGUBAT HATI YANG SEDANG DIRASUK KEMARAHAN"..kejujuran makcik tu sangat membuatkan ketenangan dalam jiwa Aku ...air muka ku berubah TENANG serta merta slepas itu(kata roomate)..HEHE..herm..setelah apa yng terjadi aku terus yakin dan percaya ini hanyalah ujian yang hanya tuhan berikan untuk aku rasai dengan hanya kehilangan sesuatu yang aku sayangi...aku terfikir.."sedang kan ini hanya kehilngan sehelai tudung yang aku sayang dan boleh dicari ganti ..aku sedeeh sedemikian rupa,,,tapi..bagaimana pula dengan ujian selepas ini andainya kehilangan sesuatu yang aku sayang dan ianya tak mampu diganti???.."ya allah..semoga aku sentiasa diberi kekuatan.untuk meneruskan liku liku kehidupan ini.. 

p/s:  

  1. Ujian itu Tarbiyah dari allah utk kita lebih yakin meniti hari hari akan datang..
  2. Sentiasalah berlapang dada dengan apa yang berlaku dan terjadi,,,ykin lah ada hikmah tersembunyi.
  3. Ringan kan mulut melafazkan kata MAAF jika andabenar bersalah...jg susah utk mengaku kesilapan diri..
  4. LAFAZ lah kata MAAF dengan LAHIRNYA dari HATI dengan penuh KEIKHLASAN dan PENYESALAN.. 

6 comments:

  1. poyo r sanah....brsalah r pulak ktawakn awk....
    nk ktawa lg.....HAAAAAAAAAAHAHAHAHA

    Allah x kn beri ujian pd hambaNya melainkan hamba itu mmpu utk mnangungnya....=)

    ape2 pn sory sgt2...wlupn awk kte maaf kt bkn dr hati...tp kt bukan senang2 utk mntak maaf klo kt x ikhlas...

    -cikgu mne bleh cengeng-

    ReplyDelete
  2. kpd ssape kat luar sne...silalah maafkan ksalahan ssiapa kpd anda..krn x semua ksilapan itu mmg disengajakn atau diniatkn utk dlakukn...nobody is perfect!! Never seen with ur eyes but seen with ur heart.We always stand n sit in His Blessings...so be a grateful person.

    ReplyDelete
  3. hehe..poyo x poyo..saya and awak still roomate kan..huk huk huk..hahhaah

    ReplyDelete
  4. Ooooooooooooooooooooooooo ini kesahnyer yg suruh baca tu... Takziah ye sahabatku,, Patah Tumbuh Hilang Berganti,,nak dapat yang lain la tu..insyaAllah.

    Kemungkinan Hasanah akan kehilangan saya pulak lepas ni..isk3.. Kehilangan yang tiada gantinya =P

    Hasanah, minta maaf ye atas semua kesilapan saye.. Hilangkan helmet, pnjm mtor bwk kuar, gn id jaring sanah xgtau, cakap sanah kedekut.., xterlayan sanah bcakap, xjadi anak buah ibu zain yang baik, lmbt and tak pergi metihg.., dll.. to be continued biler rajin. lain kali buat lagi.. hehehe. eh. he.(nak kuar ni..) iye..?? kla.. ops, p/s:Pas ni xguna dah id sanah.. dah ada yg sendiri.. =)hehe. Terima kasih dan halalkan makan minum ye. Uhibbuki Fillah.. X*

    ReplyDelete
  5. Hasanah, warna tulisan kat komen ni tak jelas la, kena cari yang kontra sikit dari background tu. sakit mate nak mbacenyer.
    Ni kl buat slaid nak ngajar ni, mesti lcterer komen..:/

    ReplyDelete
  6. uik sanah..
    pe ni??ciannye..
    npe la sy xde tuk menyaksikan adegan air mata ini..
    lastnye dapat x tdung yg sme n syg kembali???
    lau ade..syg blik ea tdung tu.. hee~
    peace..no war..(>.<")

    ReplyDelete