Monday, December 28, 2009

aIr sPecIaL uTk aBe Dy.

kelakar sungguh pagi tu.... Kak Long kuar awal pagi lagi coz ada meteeng, so saya lah melayan abedi(suaminya JUGA abgku) sebelum dia pergi kerja pagi tu...selepas selesai iron bajunya,saya turun ke bawah kononnya nak hidangkan sarapan, tapi disebabkn Abng dah kelewatan so perlu bergegas  ke tempat urusannya..jadi cukup sekadar alas jer.... abedi nak makan? x sempat.ringkas jawapannya... Abedi nak Minum? kalo ada abedi minum... tanpa berfikir panjang aku mnyiapkan minuman utk nya,, just utk alas perut utk k destinasi.. herm Tabiat saya lak wat air mmg tak suka rasa,,,gunakan naluri jer..pasti sodap kononnya..hahha... nak jadikan cerita,,,siap la air lalu dihidangkan di hadapan abang,,,elok pulak pagi tu wat air secawan je utk die,,,,tau tau jer... tibe tibe!!! uwek...air aper ni???kata abedi.... saya dah cuak dah...knp ni abedi? tawar k? manis k?... cube dik nah rasa!!!kata abng ku dgn snyuman di bibir nya...saya riso dah...  uwwekkk!!!! masin!!! kak yah...knp air ni masin??bekas tu kan gula??masing2 bergaru kepala kehairanan mcam mana air pon boleh masin!!! lalu abedi tersenyum n berkata...ni mesti ada orng campurkan gula dlm plastik merah semalam ke dlm ekas gula kan ...gula tu sbenarnya dah dicampurkan dgn garam utk di gaul dlm acar timun smalam la... aper????serentak saya n k.yah patutlah mihun masak pagi tadi pon masin..ye la..kononnya bubuh garam sesudu je n gula 2 sudu,,tapi kalo dah gula pon masin ..habis lah banjir garam la jawabnyer.....kuang kuang kuang... kesian abedi...pegi la abedi ke tmpat urusannya dgn mulut yang masin...x smp da nk tunggu nk wat lain...dan saya n kakyah lak,,tpakse ler mengasig kan balik separuh bkas ula tu agak2 baki yng dimasukkn smlm tu k dlm bekas lain...free free dpt kejer...heheh

huhu...maaf ye abedi...erm...kiranya itu air special dari nah ye!!..org lai x dpt...hehhe..tapi bukan salah nah ye..salah garam n gule lah,,knp dok skali..ehhehe

Wednesday, November 11, 2009

kalau itu takdirnya..

segala galanya berlaku selepas pulang dari bermain bOLLing dengan kawan kawan tngahari tadi...mungkin sebab terlalu gembira tadi,diuji pula dengan kesedihan setelah pulang ke kolej..kepenatan keseluruhan badan membuatkan saya terasa lemah utk meneruskan projek mengemas barang .. terdetik seketika.."alamak baju basuh pg tadi tak smpat jemur semua lagi" bergegas saya ke ampaian selagi cuaca masih panas.... tibanya saya di ampaian "tergamam seketika sambil mencari kemana ia menghilang??? sebelum saya meneruskan menjemur pakaian.. saya terus meneliti kemana perginya???......hati mula sebak,air mata mula bertakung(sensitif betul)....hilang???sape amik???(bercelaru memikir) tekerling saya di suatu sudut..."astagfirullah,,knp macam ni jadinye...sape buat??"lalu saya capai dan bergegas berlari ke bilik...NNNNNOooooooooRRrrrrAaaaa... knp jadi cam ni,,tngok la ni TUDUNG SAYA!!! air mata mula mengalir tanpa rasa malu..diselangi dengan sedu sedan kecewa sambil pegang tudung yang berlubang2 dan dipenuhi dengan minyak hitam waktu tu.."ini tudung kesayangan saya nora...tudung yng paling selesa pakai...knp cam ni...".. lagi menyedihkan, bila rooomate boleh mentertawakan saya walaupun jauh simpati disudut hatinya.......erm,,,saya tahu die ktawa sbb tngok gelagat saya waktu tu,,,gelagat mcm orang hilang akal katanyer...huhu..tapi apa kan daya, saya memang x mmpu mnahan emosi ksedihan waktu tu.." huhu,,tudung ni baru lagi beli,,nak pakai raya nnti..." "huhu,,nora jahat,,,gelakkan saya..".. 2 orng jiran(fifi & anis) mula mnghmpiri dan menanyakan apa yng terjadi...fifi dan anis pon turut hampir mentertawakan saya setelah melihat gelagat saya ketik tu menangis sambil meratap tudung yang seumpama kain lap lantai ketika itu...perasaan geli hati mereka terhadap gelagat saya menangkis rasa simpati mereka diatas apa yang jadi(kata nora dan fifi).

5 minit kemudian.."makcik!!  sini jap..." panggl roomate.. "makcik tnok ni...knp boleh jadi mcam ni? siapa yang buat ni?knp pulak sumbat tudung ni dalam baldi simpan barang2 tugasan makci? "bertubi soalan kepada  2 makcik cleaner yang kebetulan lalu di hadapan bilik waktu tu.."owh,tudung adik ya..maaf ya dik,akak x tau, kerna yang mesin rumput ni cleaner kawasan..akak cuma cleaner blok..maaf ya dik, sabar ya,nnti ptg dalm jam tiga adik jmpa akak yang mesin tu kat belakang..mereka sering duduk melepak di belakang sana...akak x tau gimana berlakunya dik".. "tapi kak knp macam ni sekali,,kalo ckit2 boleh lagi saya baiki,,tapi cam ni teruknyer,cammaner kak???" saya waktu tu x mampu menahan air mata yang terus jatuh tanpa henti...begitu aku sayang kan tudung ni... terduduk seketika aku di hadapan pintu bersama teman2 yang ada sambil ter senyum sayu ke arah ku..."nak jugak tudung ni,nak jugak,,nak balik!nak beli! nak jahit! mana sempat! baru balik kajang! x kan nak g agi! huhuhu..... "x pa ya dik, akak pegi dulu"... "baik(hanya itu yang mampu aku jawab)..

5minit seterusnya..."Upa hang penat lagi tak??? Upa jom la gi kajang smula...nak beli tudung...huhuhu..tudung sayaaaaa Paaaa....Tudung Pink sayaaaa" setelah aku mnceritakan apa yng terjadi tanpa berfikir panjang,upa sanggup meneman kan aku ke kajang ketika itu juga..(hurm.. ksian upa,aku susahkan die...nak wat cam ner, nak g sorang2 x brani, tapi kalo terpakse Redah jugak lah,sorang sorang pon)..dalam keadaan diri yang sedeh dan sayu  aku meletakkan taliphone...TIBA TIBA!. "dik, dik punyer tudung ka? akak minta maaf ya, akak minta maaf,akak benar2 tidak sengaja..tudung adik t'masuk dalam mesin angin akak tadi..akak bnar2 tak sengaja dan tak perasan, sampai mesin akak mati...akak minta maaf, kalo adik nak akak ganti, akak ganti ya dik" Tergamam aku ketika itu!!...akak itu duduk didepan pintu bilik , sambil memandang kearah ku yang sedang teresak-esak menangis..aku sendiri tak pasti knp aku begitu sedeh dan x boleh kawal tangisan dengan apa yang berlaku itu..

Tetapi!!! keikhlasan, kejujuran dan kesayuan di anak matanya semasa lafaz maaf diutarakan bersama linangan air mata di kelopak mata nya membuatkan kesedeihan aku terubat walaupun terasa amat sayu waktu tu...aku jadi serba salah dan tergamam..adakah salah aku buat die nangis..kesiannya makcik ni.."makcik.....makcik jgn la nangis,,saya tak marah,mende pon dah  jadi kan,,lgpon mak cik x sengaja,,,saya nangis sebab saya sayangkan tudung saya ni,,makcik jangan nangis la, saya x pe pe..ini mungkin pengajaran,so lpas ni lebih berhati2 masa wat kije" sayu aku menasihati nya..(nora dan anis terus mentertawakan aku lagi melihat perubahan emosi aku serta merta kot..dishhhhh!!!!)..

makcik terus minta maaf sambil bersalam dengan aku..lalu ia menuju ke arah bilik nya...hati ku sungguh tenang selepas itu..aku kagum dengan keberanian dan keikhlasan makcik tu... BENARLAH.."KATA MAAF DENGAN PENUH KEIKHLASAN DARI HATI MAMPU MENGUBAT HATI YANG SEDANG DIRASUK KEMARAHAN"..kejujuran makcik tu sangat membuatkan ketenangan dalam jiwa Aku ...air muka ku berubah TENANG serta merta slepas itu(kata roomate)..HEHE..herm..setelah apa yng terjadi aku terus yakin dan percaya ini hanyalah ujian yang hanya tuhan berikan untuk aku rasai dengan hanya kehilangan sesuatu yang aku sayangi...aku terfikir.."sedang kan ini hanya kehilngan sehelai tudung yang aku sayang dan boleh dicari ganti ..aku sedeeh sedemikian rupa,,,tapi..bagaimana pula dengan ujian selepas ini andainya kehilangan sesuatu yang aku sayang dan ianya tak mampu diganti???.."ya allah..semoga aku sentiasa diberi kekuatan.untuk meneruskan liku liku kehidupan ini.. 

p/s:  

  1. Ujian itu Tarbiyah dari allah utk kita lebih yakin meniti hari hari akan datang..
  2. Sentiasalah berlapang dada dengan apa yang berlaku dan terjadi,,,ykin lah ada hikmah tersembunyi.
  3. Ringan kan mulut melafazkan kata MAAF jika andabenar bersalah...jg susah utk mengaku kesilapan diri..
  4. LAFAZ lah kata MAAF dengan LAHIRNYA dari HATI dengan penuh KEIKHLASAN dan PENYESALAN.. 

Tuesday, November 10, 2009

sOaL hAtI..

Hari ini, saya dikejutkan dengan panggilan dari seorang teman lama  tidak berhubung. Aper yang menhjadi topik bualannya? adalah mengenai dengan panggilan jodohnya yang tidak sampai-sampai. Beliau menyatakan merasakan diri terasa ingin disayangi dan dikasihi...

Saya hanya tersenyum, lalu mnjawab.. Jodoh memang sebuah rahsia hidup bagi siapa saja. Siapa yang bisa menyangka bahwa jodoh kita ternyata  jejaka yang biasa saja. Teman atau tetangga yang dulu sama sekali tidak pernah kita perhatikan. Seakan mereka datang begitu saja. Siapa yang bisa menyangka bahwa jodoh terjadi dengan tumbuhnya cinta yang begitu kilat, atau pandangan pertama yang telah menumbuhkan kekuatan cinta yang begitu kuat. Jodoh yang hanya mempunyai kesan yang sangat sederhana dan begitu cepat terjadinya. Jodoh dan cinta yang terjadi tanpa banyak melakukan reserve atau pertimbangan yang pelik dan rumit. Jodoh yang terjadi karena panggilan nurani dan kebutuhan hati.???????????

Semasa melayari internet, saya terjumpa nasihat yang saya fikir perlu dikongsi bersama dengan semua yang membaca blog saya ini. Coretan tersebut seperti yang tercatit di bawah:-

Renungkanlah sedalam-dalamnya. 

Jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk ke seberang. Kalau panjang jambatannya jauhlah perjalanan kita. Ada org jodohnya cepat sebab jambatannya singkat. Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa2 kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk  membina kecemerlangan. Nyatakanlah perasaan dan keinginan anda itu dalam doa2 lewat sembahyang. Allah mendengar.
Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat. Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr Right dan biar seorang diri drpd menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti.

Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka, kita pasti bahagia kalau mendapat ini. Hakikatnya, apabila kita benar2 mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga dtg bersama masalah.

Kita selalu melihat org memandu kereta mewah dan terdetiklah di hati kita, bahagianya org itu. Hakikatnya apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah kita ditimpa pelbagai kerenah. Tidak mustahil pula org yang memandu kereta mewah(walaupun sebenarnya tak mewah) terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi jalan. Orang lain membeli dengan harga biasa, dia terpaksa membayar berlipat ganda.
Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal mencelah-celah hingga mampu berada jauh di hadapan. Anda pun mengeluh, alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang sebuah motosikal seperti itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju. Padahal si penunggang
motosikal mungkin sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta di tgh2 bandar raya.

Demikian juga perkahwinan. Ia baik sebab ia dibenarkan oleh agama, sunnah Nabi, sebagai saluran yang betul untuk melepaskan shahwat di samping membina sahsiah dan sebagainya, tapi ia juga buruk sebab ramai org yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus.

Ramai orang menempah neraka sebaik sahaja melangkahkan kaki ke alam berumahtangga. Bukankah dengan ijab dan Kabul selain menghalalkan hubungan kelamin, tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut banyak? Bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda membina dosa seterusnya jambatan ke neraka?
Berapa ramaikah yang menyesali perkahwinan masing2 padahal dahulunya mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa sahaja asalkan segala impian menjadi nyata?

Jika tidak sanggup untuk bergelar isteri tidak usah berkahwin dulu. Jika merasakan diri belum cukup ilmu untuk bergelar ibu ataupun ayah, belajarlah dulu. Jika rasa2 belum bersedia untuk bersabar dgn kerenah anak2, carilah dulu kesabaran itu. Jangan berkahwin dahulu sebab
kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi telah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkala cuba mendaki naik.


Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar2 mengerti tuntutan2nya.

Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus2 bagi yang menjadikannya gelanggang untuk mengukuhkan iman, mencintai Tuhan dan menjadikan syurga sebagai matlamat. Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan - bagi yang mengetahui rahsia2nya.

Berkahwinlah anda demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan berkahwin kerana perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong2nya agar jemputan itu mudah sampai dan tidak terhalang. "
"Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar..

Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi.." "


Saturday, November 7, 2009

Mars Kepanduan (Mujahid Setia)
Album : 
Munsyid : Shoutul Harokah
http://liriknasyid.com

Bangkitlah mujahid bangkitlah
Rapatkan barisan rapatkan
Ayunkanlah langkah perjuangan
Mati syahid atau hidup mulia

Siapkan dirimu siapkan
Gentarkan musuhmu gentarkan
Takkan pernah usai pertarungan
Hingga ajal kan menjelang

Enyahkan rasa takut dan gentar
Walau raga kan meregang nyawa
Karena Allah tlah janjikan surga
Untukmu mujahid setia

AFIFAH,NABILA,HASANAH,MARYAM,MAJITA
                                                                                         07/11/09-pOrd DicKson

Tuesday, November 3, 2009

KEDAMAIAN
Album : Kedamaian
Munsyid : Zulfan

Dunia semakin tua manusia sering bersengketa
kebesaran Alah dilupa keegoaan jadi pegangan
Kemusnahan di depan mata
Tangisan menagih simpati
Bala menimpa untuk diinsafi kerna iman diuji
Apa erti kedamaian klu jiwa penuh kehitaman
Apa erti kedamaian jika perasaan benci bpnjangn
Apa perlu kedamaian jika sukar lemparkan senyuman 
apa dimohon kedamaian perintah Allah kita abaikn
Apa perlu kedamaian jika sukar lempar senyuman
Apa dimohon kedamaian perintah Allah kita abaikn   

Apa dimohon kedamaian perintah Allah kita abaikn
------------SALAM PERJUANAGAN................

Monday, November 2, 2009

jiwa manusia pada hakikatnya penuh dengan cinta,
ia harus memiliki muara ang menjadi labuhan cintanya.
aku tidak melihat seorang pun yang lebih mulia bagi emosi cintaku
selain seorang SAHABAT yang rohNYA bersatu dengan rohKU, 
sehingga dengan sepenuh hati kuberikan Cintaku padanya,
dan ku utamakan dia untuk menerima Persahabatanku ini..
terima kasih kerana menjadi sahabatku....
petikan dari
-Buku Mutiara Kata IMAM HASAN AL-BANNA-

Saturday, October 31, 2009

selamat ulang tahun....

ain boring..............jom pi joging????? "erm hujan lah,mana ada orng joging ujan ujan ni"..herm...ain nak pi sudy kat bilik ain lah bolleh????,,,"la knp?nak wat per? " herm...ain nak pi lpak2 kat bilik ain lah,,ain demam kan,nnti saya belikan ubat yer??? "ok la..."

huh, puas cari planing nak dpt keizinan g bilik die utk celebrate birthday die..susah btul nak bg yer..akhirnya berjaya juga membodeknye..heeh..utk ain juge...

bergegas la saya n ufa g amik cake yng ditempah smlm...smpai jer..alamk????kdai dah tutup..camner ni!!!  bang kedai sebelah x bukak  arini???" dah bukak dik,tpi die tutup awal harini" adoyai camnerni... nasibla die ada tinggalkan phone no..."ok maaf dik,tuggu akak otw ke kedai ni,tnggu ye" baik kak...

assalamualaikum..ain ain!!!cepat ain bukak pintu ain....

epy bDay to you...aaaaaaaaaiiiiiiieeeeeennnnnnn....

terkezut ain dibuatnye,,,yang demam terus sihat...heheheh...tapi cake potong jer...bukan ape,coz tau nnt x hbs..yang ni conferm x habis...at least skali mkn boleh rasa 3 jenis rasa kan..heheheh..ksudahnnya mg x hbis pon..kuang kuang..

lebih mnarik "baru ingat nak blanja korang KFC!!!!" aper?????(saya n upa) PON BOLLEH..kalo orng nak blanjer biler biler pon bolleh..heheheh...

after magrib stanby nak gerak...tetibe..."alamak!!!ujan..."hua hua hua..x pa x pa...wait wait ok...  after isyak ja...copek2 bersiap saya n upa utk k sana..biar pon tauke yng nak belanja x bersiap lg...yang pasti.kesungguhan tu penting..hehehehe...

selamat hari lahir ain...terima kasih ain...hurm bessst...cheezy wedgest...yummy....kegemaran ku...dlu n kini...:)

nnti blanja lagi ek...hehehh... okep ...JJJJOOOOMMM blik study lak.:)

Percaya lah..ukhuwah yang  pernah dibina atas dasar persahabatn yang ikhlas, i.allah x kan terputus walau setelah pelbagai onak n duri yang lalui bersama..

manis nya persahabatn itu jika dinilai dari aspek yang indah...sgala nostalgia yng negetif  antra kita bertiga anggaplah tak pernah sehingga ke harini..

.."dgn keikhlasan seharusnya bersama kita rela diri utk brkorban demi persahabatn"..

salam ukhuwahfillah dari kami.."senah n upa"

Thursday, October 29, 2009

kenikmatanNYA terasa di Tasik kejut..

harini 2nd paper siap exam..alhamdulillah selesai dua paper ni rasa lega sikit dah, tapi after brake 3 hari ni, datang balik la demam exam tu..huhu..itulah lumrah dalam menuntut ilmu...pengaplikasian ilmu tu penting dalam hidup ni ,baru tak terasa keboringan dalm menuntut ilmu ni..ye dak..:)

Apa yang nikmat sangat ni???hurm...sedap sangat Makan Burger Za'ba...abang BOB upa yang wat..."jgn la abang burger ni berenti wat burger selagi sy ada di ukm ni,,nnti saya da kuar kalo dia nak berenti baru boleh"  punyelah ketagihnya kawan saya dgn burger za'ba ni...huhu...tapi memang x nafikan la,,burger die memang sedap,kenikmatan sgala benda yang ada dalam burger tu memang terasa...

Orang kata kalo orng berbadan besar ni sumernye nak lebih...so mungkin sebab tu burger die ni sedap kot, coz die bubuh sumer bahan lebih masa dia masak..,,aperpun yang penting dalam masakan ni adalah msakan dengan penuh keikhlasan.walaupun gambarnye x seindah Burger McDonalds tapi rasanya jauh lagi sedap tau!!..jom pi try...lepas paper ptg tadi g za'ba coz nak servey cake je sbenarnya, tibe tringat kat burger DIE,hurm terpaksa la beli, kene isi perut, coz bila dah teringin baik beli,nnti kempunan...kih kih kih...nak tambah KENIKmataN masa makan tu, gi pulak makan kat tasik kejut..betul2 duk tepi tasik DEngan GEWE saya..ULFA la...LAgi lah terasa dengan angin sepoi2 meniup bahasa,tasik bederu ditisip angin...hhehe,,bermadah pulak..

herm...seronok makan tadi, tak tngok dah orng keliling,yang pasti dok mngadap tasik n camera jah...hehe"orang datang Tasik kejut buang lemak,,tapi kami???tambah lemak" hua hua hua... ape pon..kenangan manis tentang saya and ufa memang banyak...nak nak tentang  MAKAN...sedeh, happy,kelakar, malu, tragis sumer ada,,,rahsianya hanya aku dan dia je tau...hehe,,kan upa kan..KOPITIAM!!!!hehehhe,,kenangan paling kelakar serta sadis...kuang kuang kuang...

"kawan jgn biarkan dirimu,seperti rama2 yang cantik akhirnya mnjadi perhiasan dinding,jadilah seperti  simatahari yang membakar diri demi insan sejagat, jadilah seperti bulan punama yang menerangi malam ,mnunjukkan jalan demi ummat semester.."

persahabatn yang suci x kan dpat dipisahkan walau hanya anasir menganggu terundang, selagi kejujuran dan keihlasan tersulam dalam erti persahabatn"

"sahabat yang baik akan menegur kesilapan kita,tidak hanya dengan sentiasa membenarkan apa yang kita kata.."

Ape pon...slamat mencuber burger Za'ba ye... !!!!!!!!!                  -has88-

Monday, October 26, 2009

tipsssssssssssss...


HARI PEPERIKSAAN
• Bersarapan sebelum ke dewan peperiksaan
• Datang awal ke dewan peperiksaan
• Tenangkan fikiran dan elakkan membuat perbincangan di saat akhir bersama-sama dengan rakan
• Fokuskan pemikiran anda terhadap apa yang anda ketahui
• Bercakap dengan rakan anda sekiranya ia dapat memberi ketenangan kepada anda

SEMASA PEPERIKSAAN
• Baca arahan dengan teliti. 
• Pastikan apa yang perlu anda lakukan dan bagaimana hendak melakukannya
• Baca setiap soalan dengan teliti. 
• Gariskan perkataan yang penting dalam soalan
• Uruskan masa bagi menjawab setiap soalan berpandukan kepada;
    - masa yang diperuntukkan bagi keseluruhan peperiksaan
    - bilangan soalan yang perlu dijawab
    - markah yang diperuntukan bagi setiap soalan dan pecahan bagi setiap soalan
• Lakarkan jawapan dengan menggunakan teknik peta minda dan pastikan dapat memenuhi            kehendak soalan
• Tulis jawapan mengikut urutan isi dengan tulisan yang jelas dengan menggunakan pen                    berdawat terang (hitam)
• Jawab soalan yang mudah terlebih dahulu sebelum memberi perhatian pada soalan yang sukar
• Susun kertas jawapan mengikut urutan nombor soalan
• Pastikan nombor angkagiliran ditulis dengan jelas pada setiap helaian kertas jawapan
• Ikat kertas jawapan dengan kemas dan pastikan semua arahan dituruti
• Letakan kertas jawapan di atas meja sehinggalah dipungut oleh pengawas peperiksaan

SELEPAS PEPERIKSAAN
• Elakkan daripada membuat ‘post mortem’ bersama-sama dengan rakan selepas waktu                  peperiksaan.
• Tenangkan fikiran anda dan cuba memberi tumpuan terhadap kertas peperiksaan yang lain
• Yakin diri anda yang anda telah membuat habis baik dalam peperiksaan
• Releks dan lakukan aktiviti riadah sebelum menghadapi kertas peperiksaan yang lain.

  .gOOd Luck for ALL...kejayaan akan diberi SETIMPAL usaha kita

                                                                        من جد وجد                

                              

Friday, October 23, 2009

TANGGUNGJAWAB????


jAnGaN bErmAin DengAn tAngGuNgjawAb - - - - -

Mengenang kembali peristiwa di Arafah, pada tanggal 9 Dzulhijjah tahun 10 Hijrah iaitu sebelum kewafatan Rasulullah s.a.w, salah satu wasiat baginda yang disampaikan melalui khutbah Wida' kepada sekalian umat Islam, iaitu agar kita

mengawasi dan memelihara kaum wanita sebagai satu amanah. Tugas dan tanggungjawab ini, ditujukan khusus kepada kaum lelaki yang berperanan sebagai suami, bapa, abang atau adik dan umumnya sebagai khalifah Allah di muka bumi
ini. Ini dijelaskan sebagaimana petikan sabda baginda s.a.w yang bermaksud:

"Takutlah kamu kepada Allah dalam urusan wanita, kerana sesungguhnya kamu telah mengambil mereka dengan amanah Allah." (R. Muslim)

Asas kejadian kaum lelaki, dikurniakan oleh Allah dengan kekuatan fizikal, mempunyai pemikiran yang matang dan beberapa kelebihan lain. Sebaliknya kaum wanita diciptakan dengan sifat yang lemah lembut, pemalu dan tidak agresif. Dari mereka lebih banyak dipengaruhi emosi dan sebagainya. Maka sewajarnya kaum lelaki diberi tugas dan tanggungjawab memikul amanah
menjadi ketua atau pemimpin yang mengawal serta memberi perlindungan kepada kaum wanita.

Firman Allah:

Yang bermaksud: "Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum wanita, kerana Allah telah melebihkan orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang perempuan, dan juga kerana orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian daripada harta mereka. (Surah an-Nisa'": 34)

Sebagai ketua dalam negara, pemimpin dalam masyarakat, suami kepada isteri, bapa kepada anak-anak atau sebagainya, kaum lelaki seharusnya memahami hak-hak serta tuntutan kaum wanita dan sepatutnya menjadi kewajipan bagi kaum lelaki memperjuang serta membela nasib kaum wanita apabila mereka teraniaya.
Sirah Rasulullah s.a.w telah membuktikan bahawa baginda merupakan pembela kaum wanita yang terulung. Baginda bukan sahaja membawa risalah Islam yang sempurna, bahkan baginda telah berjaya membebaskan kaum wanita dari
cengkaman adat jahiliyah serta meletakkan kedudukan mereka ke suatu taraf yang begitu mulia.

Walaupun Islam telah mengangkat serta mengiktiraf kedudukan wanita, namun masih terdapat sesetengah pihak yang memandang remeh akan hal ini dan menjadikan kaum wanita mangsa diskriminasi. Pandangan kaum wanita
yang menyentuh kepentingan diri mereka sendiri kadang kala tidak begitu diambil perhatian. Ini menyebabkan hak atau kepentingan mereka terhakis. setiap keputusan, dasar, peraturan atau undang-undang yang hendak diperkenalkan lebih
diasaskan kepada fahaman dan kacamata lelaki tanpa memikirkan implikasi yang bakal menimpa kaum wanita. Jika keadaan ini yang berlaku, maka
sudah tentu kaum wanita terus teraniaya dan mereka tidak mendapat pembelaan yang sewajarnya.

Samada kita sedari ataupun tidak, sejak dahulu lagi terdapat segelintir manusia yang suka mengambil kesempatan di atas kelemahan kaum Hawa dengan mengeksploitasi rupa paras mereka untuk hiburan yang melalaikan dan melayan hawa nafsu semata-mata. Di samping itu juga, ada segelintir wanita yang merelakan diri mereka dieksploitasi dan menjadi bahan iklan yang mengaibkan. Keadaan ini pula akan membuka peluang lelaki-lelaki yang buas, mencemar serta
meragut kehormatan seorang wanita.


Saban hari kita mendengar berita penganiayaan dan keganasan terhadap kaum wanita. Dan jika kita perhatikan juga, penganiayaan terhadap kaum wanita ini berlaku di mana-mana. Banyak kes-kes jenayah kekeluargaan yang berlaku seperti penderaan, perceraian, pengabaian nafkah dan sebagainya. Bahkan lebih menakutkan lagi, mutakhir ini, begitu banyak kes sumbang mahram yang dilaporkan yang mana kesemua mangsa sudah tentu adalah terdiri daripada wanita. Keadaan ini terjadi adalah disebabkan kaum lelaki tidak tidak mempunyai ilmu pengetahuan. Hati mereka jauh daripada mengingati Allah dan tiada
kesedaran dalam memikul amanah. Jenis manusia inilah yang menjadi perosak kepada kaum wanita dan masyarakat seluruhnya.

Punca permasalahan ini berlaku adalah disebabkan oleh penganiayaan tugas dan
tanggungjawab yang diamanahkan. Kewajipan seorang lelaki, selain memelihara dan melindungi hak-hak kaum wanita, ia juga berkewajipan membimbing kaum wanita yang lebih banyak dipengaruhi oleh emosi dan tekanan perasaan.
Sebuah hadis yang menjelaskan tentang kewajipan membimbing kaum wanita:

Maksudnya: "Sesungguhnya seorang wanita itu diumpamakan seperti tulang rusuk yang bengkok. Apabila engkau berkeras (hendak meluruskannya),
ia akan patah, dan sekiranya engkau membiarkannya, maka ia akan terus bengkok." (R. Muslim)

Dalam mendidik wanita, kita tidak boleh mendidik mereka dengan cara yang terlalu keras, kerana ia tidak sesuai dengan fitrah semulajadinya yang lemah lembut, kerana ini tidak akan memberi apa-apa kesan pendidikan. sebaik-baiknya, mereka ini dididik dengan cara yang hikmah, tidak terlalu lembut dan tidak terlalu keras. Pendidikan dengan cara yang penuh hikmah, akan berjaya
membentuk wanita-wanita yang solehah. Kita yakin bahawa wanita yang terdidik dengan ilmu di atas landasan iman dan taqwa, mereka ini akan sentiasa menjaga serta menghargai kehormatan dan hak mereka selaras dengan tuntutan Allah dan
Rasul-Nya. Kegagalan kita mendidik kaum wanita adalah punca sebenar mereka melakukan tindakan yang salah.

Kaum lelaki yang fitrah kejadiannya sebagai ketua atau pemimpin, seharusnya berperanan mendominasikan pembentukan peribadi wanita yang mulia dan terpuji, sentiasa memberi dorongan melakukan tindakan yang betul dan dapat membezakan antara kebenaran dan kepalsuan. Justeru tanggungjawab berat yang
diamanahkan ini, kaum lelaki perlu mempersiapkan diri mereka dengan ilmu
pengetahuan yang secukupkan untuk menjadi contoh teladan kepada kaum wanita yang di bawah tanggungannya. Islam sekali-kali melarang keras kaum lelaki daripada menyalahgunakan amanah yang dipertanggungjawabkan ini.

Bagi memenuhi tugas yang dipertanggungjawabkan, iaitu memelihara wanita
sebagai amanah, samada isteri kita, anak-anak, adik-beradik, ibu atau wanita yang di bawah jagaan kita, marilah sam-sama kita menjadi pelindung dan
pemelihara kaum wanita. Dan kita yakin bahawa hanya orang yang benar-benar beriman sahaja yang mampu memikul amanah ini. Iman yang sempurna akan mendorong kita melaksanakan tanggungjawab dengan sempurna. Oleh itu
seseorang yang tidak menyempurnakan tanggungjawabnya dalam memelihara hak, bererti tidak sempurna iman mereka.


Begitupun Islam menggariskan bahawa golongan wanita itu dipimpin oleh kaum lelaki, ini tidak bermaksud merendahkan status atau harga diri seorang wanita, bahkan sebenarnya ini adalah menepati 'Sunnatullah' yang kuat menjadi pelindung, dan yang lemah dilindungi. Ukuran yang menentukan tingginya martabat seseorang itu di sisi Allah ialah ukuran amal dan taqwanya sebagaimana dijelaskan firman Allah:

Maksudnya: Wahai umat manusia! sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai-bagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha mendalam PengetahuanNya.
(Surah al-Hujarat: 13)"Ms

Wednesday, October 21, 2009

wajarkah keputusan ku ini...


ya allah...aku hambamu yang sangat lemah bila diuji melibatkan hati dan perasaan terutama bila melibatkan ahli family aku sendiri...ya allah...aku sangat syang kan mereka...ya allah,,benar ke keputusan yang aku buat ni...apa sepatutnya yang patut aku lakukan...adakah ada diantara mereka yang berkecil hati,,ya allah berdosa kah aku...

ya allah..beri kan aku kekuatan,pulihkan kembali semangat ku...tunjukkan aku kebenaran demi kebanaran ya allah...aku sayangi mereka semua tetapi situasi aku sangat tidak mengizinkan...aku benar2 tidak bersedia untk tempuhinya..aku perlukan masa dan waktu untuk aku fokus sendirian...namun, knp mereka tidak memahami situasi ku ni...

mungkin setelah kau dtg kan ia dlm diriku demi kebahagiaan utk aku rasai sementara, dan kini ,kau dtg kan sdikit ujian ini untuk iman aku pula di uji...tapi ya allah..aku benar2 x kuat...semangat aku terus hilang ya allah..  yaallah...

ya allah..ampun kan dosa ku andai ada yang terluka, dan terguris hati...biar kan aku menangis krna kesedihan tanggapan mereka,,tp jgn biarkan mereka menangis kerana rasa bersalah pada tangisan ku...hati aku terlalu halus untuk di uji dgn ujian sebegini, namun aku harus bertahan selagi aku digelar mukmin sejati...tapi aku masih perlukan kekuatan dari kuasa mu ya allah...

ya rabbul izzati...apakah makna semua itu ya allah...aku redha tapi aku sangsi dengan kebenaran yang kau cuba tunjukkan...andai itu kputusan yang terbaik utk ku ya allah,,,jauhkan keraguaan dlm diriku, dan aku bersyukur ya allah...namun pertolongan mu masih aku harapkan,,permudahkan segala urusan kami hambamu ya allah...sesunguhnya kau lebih mengetahui di masa hdapan hari kami kelak.....                                  

                                                                              -terasing dlm sepi88-

Saturday, October 17, 2009

fItrAh KeAjAiban cIpTaAnNya..

1. Bila Sorang Wanita Mengatakan Dia Sedang Bersedih, Tetapi Dia Tidak Menitiskan Airmata, Itu Bermakna Dia Sedang Menangis Di Dalam Hatinya.

2. Bila Dia Tidak Menghiraukan Kami(perempuan @ lelaki) Selepas Kamu Menyakiti Hatinya,Lebih Baik Kamu Beri Dia Masa Untuk Menenangkan Hatinya Semula Sebelum KamuMenegur Dengan Ucapan Maaf.

3. Wanita Memang Sukakan Pujian Tetapi Selalunya Tidak Tau Macam Mana NakMenerima Pujian.


4. LELAKI,Jika Kamu Tidak Suka Dengan Gadis Yang Sukakan Kamu Separuh Mati, Tolak
keikhlasannya Dengan Lembut,Jangan Berkasar Sebab Ada Satu Semangat Dalam Diri
Wanita Yang Kamu Tak Akan Tahu Bila Dia Dah Buat Keputusan, Dia AkanLakukan Apa Saja mungkin..

5. Wanita Suka Meluahkan Apa Yang Mereka Rasa.MELALUI Muzik,Puisi,Lukisan DanTulisan Adalah Cara Termudah Mereka Meluahkan Isi Hati Mereka.

6. Jika Sorang Wanita Memberi Seribu Satu Alasan Setiap Kali diAjakKeluar,Tinggalkan Dia Sebab itu Tandanya Dia Memang Tak Berminat Denganmu.

7. Jangan Sesekali Mengagak Apa Yang Dirasakannya.kalo nak tau Tanya Dia Sendiri!!

8. Teman Baiknya Saja Yang Tahu Apa Yang Sedang Dia Rasa Dan Lalui.

9. Senjata Wanita Adalah Airmata!!

10. Mudah Mengambil Hati Wanita Kerana Apa Yang Dia MahuHanyalah Perasaan Dicintai Dan Disayangi Sepenuh Jiwa.
                                        -has88-

Thursday, October 15, 2009

TIPs SEBELUM PEPERIKSAAN

• Pastikan semua nota dikemaskini dan disusun rapi mengikut aturan sinopsis kursus

• Ulangkaji nota secara konsisten secara individu

• Bina dan jawab soalan daripada nota kuliah

• Semak soalan-soalan yang lepas bagi memastikan;
          - format soalan (objektif & esei)
          - masa yang ditetapkan
          - bilangan soalan yang harus dijawab
          - markah yang diberikan pada setiap soalan

• Jumpa dan berbincang dengan pensyarah bagi mengenalpasti teknik menjawab soalan yang dikenalpasti

• Adakan perbincangan dalam kumpulan kecil bersama-sama rakan secara konsisten

• Jadi guru dan ajar kepada rakan-rakan anda berkaitan dengan sesuatu topik

• Dapatkan jadual peperiksaan, semak dengan rakan bagi memastikan tarikh, masa dan kursus tepat

• Buat satu jadual yang dapat dilihat jelas

TIPS UNUK SMASA DAN SELEPAS???nantikan akn datang....

selamat mentelaah matapelajaran semua...good luck

Friday, October 2, 2009

sElamAt hAri RAye....

seminggu sudah berlalu suasana beraya dirumah...sepanjang cuti2 raya ni banyak kisah hidup dilalui..eppy sedeh sumer ade...erm..raya kalini lah paling meriah rumah coz dngn kepulangan adik bradik bersama ank2 yang sedang membesar skrang..huh...keriangan anak2 kat rumah tu ada tikanya buat aku takut nak naik umah atas...terlalu riuh...biasalah anak2 tengan membesar...tak terambil pulak gambar ank2 tu...almaklum lah takot nak naik umah atas..ponin dibuatnyer...baru anak sedara x anak sendiri lagi owk!!! ANak2 tu seramai 17 org..adoyai..tahun lpas 5 org kakak beranak kecik so thun ni first la raya dgn baby2 tu...

apepon hepy snt coz suasana rumah sngat riuh, hinggakan org nak dtg raya pon takot coz ramai sngat org kat umah...wlupun sedemikian kuih raya licin jugak...knp ye???!!!

seperti kebiasaan pagi raya after solat raya kami sekeluarga bersalam salaman sebelum perarakan beraya bermula...adoi,mak segan2 pulak nak kuar duk atas kusi,,,puas jugak la memujuk...

bersalam slamn la antara cucunye dngn  tok ayah n mok nyer...after tu baru la kami ank branak  n menantu... lpas pada bersalaman tu berlari la kami yng pompuan ni nak setle kan kerje kat dapor sebelum perarakan raya org2 blok smpai ,kalo x kelam kabut nnti

.Pagi raya kali ini wat nasi kerabu n tngahri nyer wat bihun sup n mlmnyer pulak keaw teow basah...sumer mnantu2 punyer resepi.mkn ajer..hoho

paling mnyeronokkan, dikesempatan sumer berkumpul balik kali ni,sempat abgku sewa sekelengkapn permainan utk 2 malam..tau main aper???? main PINGPONG...best snagt..heheh..aku2 pon join la main, itu pon diberi peluang masa first hour meja pingpong smpai jer..after tu,dorang dah start,,herm dok ingat doh pada kami yang pompuan ni....yang dorang tau,,,oder air sejuk jah...hua hua hua,,,main smpai 2 3 pg lak tu kat tepi umah...huhu,syng x amik gambar dorang,,,mcm2 gaya ada,,,sumer bajet juara belake...hua hua hua...

herm...rindu pulak...bile la pulak nak kumpul ramai2 camtu,,,bersama 5 abg 4 kak ipar,satu kak n satu abg ipar...hermmm,doarang sibuk kater,,raya tahun dpn ntah2 bertambah ahli kuarga kiter asorang agi gaknyer...herm,aper maksud tu????lain mcm tu..huhu

tp...dlm kegembiaraan menyambut aidilfitri tu,ada jugakesedihan...2 kali kami berlari ke hospital kecemasan...

petama,mlm raya ke2..anak sedara umor 1thn 4bln jatuh tngga umah dri tingkat 5 ke tingkat 3 bru aku smpat smbut...mcm maner bleh jatuh ntah la,,,budak2 tngah mmbesar katakan...yang mmbolehkan bawa ke KECEMASAN tu coz after die jatuh tu,mlm tu juga 5 kali munah x berhenti,,kita ni riso gak la,,budak2 kan,sakit x pandai g tau...hurm...kesian kat die,,alhmdulilah lps semalaman dok kat kecemasan sampai 5 pg 2x wat xray n scan dlm kpalanya takot something blaku, alhmdulillah x de pepe kesan negetif..tp esokhyer mood die dah berubah n badan panas muntah2 ada lg...riso gak kn,so kami bawak la giumah mokcik ngurut ni,,,cek punyer cek, mokcik ckp rupenyer urat tengkok die bengkak coz masa die jatuh masa aku sambut kepala tu urat tengkok lari then bengkak la,so tu yng mnyebabkan die muntah muntah tu...herm mcm2 proses pembesaran anak2 ni kan...mcm maner plakla nsib aku nka bsarkan ank nnti ek!!heheh

Keesokan harinya pulak sekali lg ke KECEMASAN,ayah pulak kisahnya...tulang betisn ayah terhiris kaca cwan yng t'sngat lah tebal nya mmbuatkn drah x hnti....bdasarkan cerita ayah,masa tu ayah  nak tarik pisau dari kabinet then tertarik cawan skali so bederai la pcah n serpihan kaca tapak  cawan tersebut melantun ke arah betis ayah mybbkn darah dterus memancut kuar dgn laju...mulanya kak n kak ipar buh ubat n balut sendiri jer,ingat ok la...tp after 2 jam laps tu,drah menitis semula wlupun dah 2 tuala berbalut dikaki ayah...skali lg bkejar la abg2 yng dok main pingpong td bawak ayah keklinik KECEMASAN  n doktor tu jlnkan tgas die dgn  mnjahit  kaki ayah...kesian kat ayh..sampai aku blik ukm x tngok pon luka katkaki ayah tu coz die berbalut n hanya boleh dibuka after semnggu..hurm...

mcm2 kisah yer...dan raya ketiga nya,kisah aku pulok dok...dEMAM hua hua hua...demam raya agknyer...ponat melayan anak2...besela aku jika diberi pilihan nak jaga nak k atau nak dok dapor conferm jwapan aku nak jaga BABY...sebb aper???bukan malas TP syng n minat nyer pada budak2 ni mengatasi segalanya KECUALi satu!!! chezy wedges aku sngat syang wlupun utk bkongsi dngn budak2 ni skali pon...hua hua hua,moksu moksu...hurm..

setakat ni lah dulu yer...

HERM>>>aper pon raya yng sangat memeriahkan...ngantuk dah la,,,ikotkan bnyak lgi nak citer,tapi sikit2 je lah yer,,,ni pon dah bnyak yer..heheh...ok sumer...slm aidifitri buat keluarga n teman tercinta...

Wednesday, September 16, 2009

salam syawal aidil fitri..

hari ini hari ketiga aku berdiam diri kat bilik,mis semua meteeng sebab masalah kesihatan yang aku lalui dan juga sebab menyiapkan sumer tugasan yang aku ada,,tugasan asgment, tadbir soalan, schooll aseccement dan juga kerja2 amal aku kat ukm ni..alhmdulillah assgment sumer selesai cumer tinggal 2 subjek lg yng nak siapkan kat rumah nanti jer...school assesment pula pon hampir selesai, dan soalan dah pon dihanar untuk ditadbir kat sekolah..dan sekarang sebelum aku balik raya ni, aku bertungkus -lumus u menyiapkan tugasan TKP 1...harap semua dpt lah bg kerjasama kat aku...harapan blik rya ni tenang la sikit dari memikir kerja yang tak selesai ni...kalo sblum ni rasa cam diri tak terurus,,"serabut wal ghumut" bnyak sangat rasanya amanah yang aku pikuli tapi tak berres..huhu..

Sekarang masanya untuk aku mengemas barang nak berangkat balik...ape pon salam aidil fitri buat semua teman teman...maaf zahir dan batin...

Sunday, September 6, 2009

AURAT MU DIPAGARI nilai BERDURI

tUdUnG aNdA CANTIK!!! tapi......jArAnG???

PENYELESAIANNYA DISINI...

DAPATKAN INNER DLM TUDUNG:)

       -  nipis

       -  selesa di dalam

       -  ikut saiz dan selesa

       -  HARGA MURAH???-rm7 jah-

KAt MANA NAK DAPATKAN?????

DAPATKAN DARI:-saya..

Hasanah Abd Talib(0139477765)

Fakulti Pendidikan(AL-Quran)UKM)

SELAGI STOK MASEH ADA!!!!!!..

saiz M/S warna PUTIH/KRIM..

seperti sedia maklum..TUDUNG  adalah cerminan akhlak wanita secara luar nya...tapi macam mana pulak bg sahabat muslimah kita yang BERTUDUNG tapi bagaikan TIDAK bertudung..hanya menutupi rambut semata mata !!!! MANAKALA  dada , tengkok serta lehernya  ditayangkan serta dipamerkan...!!!

masalah jugak bila tudung yg LABOH menutupi DADA di DISEPANGKAN, yang TEBAL ada,yang NIPIS DIPAKAINYA...knp yer??? nak tunjuk pada siapa agaknya??? "TAMPAR PIPI TANYA DIRI..".

mungkin salah satu SEBAB knp beli yang JARANG walau tahu yang TEBAL ada...kelemahan yang tebal ni:-

1. panas

2. X menarik design

3. warna suram

4. MAcam2 lg TAPI.................

Herm...nak 1000 daya x nak 1000 dalih..

walau macam mana pon,,,sedikit penyelesaiannya untuk yang bertudung jarang ni... pakai lah tudung berlapiskan "INNER dlm" yang nipis..i.allah kejinjangan leher mu masih mampu disorokkan disebalikkan tudung mu itu...                           -hasanah CCC2832-

Saturday, September 5, 2009

Balik Raya..

beridang kat bawah???PON BOLLEh..

Teringat suasana kat rumah nak nak raya ni..hurm...kat rumah sekarang ada mak dan yah je...anak anak sumer dah ada kerjaya masing2 dan aku sendiri masih menuntut di UK ni..ops!!!! UKM lah.....herm..mesti mak and ayah kat rumah tak bersemangat nak buat persiapan raya...nak harapkan adik kat rumah masalah jugak...sebab!!! aku x de adik la sebab nye...huhuhu...sabar ye tunggu saya balik ye...tapi bila????herm..tu la masalah nyer,saya sendiri pon x pasti lagi brapa aribulan baru balik...
nak harapkan kakak abang???hurm,,,dorang lg banyak komitmen masing2..nak nak bilamana kakak n kakak ipar pulak,sumer nyer cikgu.so kene tunggu sekolah cuti la...nampaknya esok raya lah baru bergerak balik...hua hua hua...
aku ni masalah jugak..tiket tak pasti ada ke tak...dengar dengar DAH HABIS...tapi ke pahang je pon...habis k????hurm...kalo habis terpakse jugak balik lambat dgn akak abang yang lain..
 x muat space rumah,,terpakse beratur...
tapi yang paling terkilan...tak sempat nak berbuka puasa satu keluarga macam puasa sebelum ni...sehari pon jadi la...baruni awal ramadhan.yng blik cumer aku n kakak je...minggu seterusnya baru abg blik...x merasa lah bukak pose ramai2 macam sebelumni...dengan suasana ank2 seramai 14 orng ank sedara raya tahun ni...maaf ye anak2 moksu tak smpat nak bila barng raya untuk korang...bukan ape,,masalah nyer kalo moksu bli.moklsu kenebli untuk 14 orang,,hua hua hua...tunggu moksu mkn gaji nanti conferm moksu blikan ye..hehehe...tapi i.allah RAYA kali ni mok su bagi DUIT rAYA..rm1 sorang je ye..heheeheheh...(budak2 x leh pegang duit banyak)takot nnti mak bapak yang pakai..ye dak...kuang kuang kuang..
kalo puasa sebelum ni kami siap balik buat projek MEGA mengecat rumah lagi tu...seronok sangat tengok cik abang mengecat..huhuh...
kerja aku jage anak2 la semestinyer.... dan kakak n kakak ipar dok kat dapor ler tempatnyer...hae hae hae
herm...ok lah dulu...tunggu je la nnti...kalo saper balik awak kene kemas rumah dulu ...yang blik lambat KUIH RAYA 5 JENIS sorang k...yang masih belajar terkecuali...aku la tu...kih kih kih...kan untung kan anak bongsu..hheheh...kakak abng jgn marra ar...heheh

Sunday, August 30, 2009

rAmAdhAn yAng KunAnti..

salam ramadhan.....

Tirai Ramadhan kian hari kian melabuh pergi...dengan harapan ramadhan kali ini penuh makna...jgn dibiarkan ramadhan berlalu begitu tanpa dipenuhi harinya dengan amal ibadah padanya...moga ramadhan kali ini ,dpt kita lalui dgn leih sempurna...yaallah semoga diberikan kekuatan dan diterima segala amalan...ameen..

selangkah demi selangkah,setahun ramadhan akn berlalu..kita lalui dgn harapan dgn rahmatnya, 

semoga mndapat keampunan, dan kerahmatan darinya... 

Saturday, August 15, 2009

aNtArA kItA...



terkenang dan terfikir seketika...mengingatkan perbualan bersama teman seperjuangan  baru2 ni,disaat dirinya sedang kebuntuan melayan emosinya yang bergelumang tension dgn sikap min.
herm..ada masanya drini rasa kelakar bila mendengar orng bualkan tension dgn min...ntahla,,,x tau knp...hakikat nya apa leh aku jawab....sabar la...min mmg cam tu...positif je la dgn dorang..huhuuh,,tp kadang2 tension gak..heehe...(x baik lah tension2,buat kjer jgn tension2)hehehe.
Tapinyakan kita bukan x tahu dan bukan tak faham,antara kita mempunyai fitrah masing2, jd jgn terlalu emosi meniti hari bergerak kerja bersama mereka..antara kita punyai kelebihan dan kelemahan,dan juga saling diperlukan dalam gerak kerja kita khususnya.. bawak2 besabar ye...anggap je perbalahan tu sebagai pecambahan idea untuk kita jugak...x gitu,
disaat mengenagkan keadaan tu terjumpa lah satu tulisan menceritakan tentang perbezaan min n mat...jom baca tengok,btul x penulisan ni...
 tapi.......mcm2 la bntuk perbezaan nya kat sini, tngok ye,sbgai ILMU juga....

1- lelaki bujang kena tanggong dosa sendiri apabila sudah baligh
manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya.

2
lelaki berkahwin kena tanggong dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh. BERATKAN !

3
Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggong- jawab keatas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggong-jawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua, menakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya. Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau buat tak baik dosanya ditanggong oleh suaminya.BERATKAN !

4
Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak.Walaupun begitu isteri boleh membantu. HARAM bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin ini..

Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggong. Kalau nak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggongnya seperti gunung dengan semut. Itu sebab nya mengikut kajian nyawa orang perempuan lebih panjang daripada lelaki. Lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya dosa-dosa yang ditanggong.

Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugrah oelh Allah SWT. Ini orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jadi perempuan. Begitulah kira-kiranya. 

Wanita

1- wanita auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki.
2 - wanita perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sbaliknya.
3 - wanita saksinya kurang berbanding lelaki.
4 - wanita menerima pusaka kurang dari lelaki.
5 - wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.
6 - wanita wajib taat kpd suaminya.
7 - talak terletak di tgn suami dan bukan isteri.
8 - wanita kurang dlm beribadat kerana masalah haid dan nifas yg tak ada pada lelaki
.
Pernahkah kita lihat sebaliknya?? Benda yg mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yg tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah sepah bukan? itulah bandingannya dgn seorg wanita.

Wanita perlu taat kpd suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita?

Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya utk menyara isteri dan anak anak..

Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan,malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil). 

Di akhirat kelak, s
eorang lelaki akan dipertanggungjawabk an terhadap 4 wanita ini: Isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya.

Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki ini: suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya. 

Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana mana pintu Syurga yg disukainya cukup dgn 4 syarat shj: Sembahyang 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat suaminya dan menjaga kehormatannya.

Seorg lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala org pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata. MasyaALLAH.. . sayangnya ALLAH pada wanita .... kan 
WALLAHUA'LAM
 
haaaaa...kan tengok,banyak kelibihan tersendiri dlm penciptaan samada MIN 0r Mat kan...
ok lah..ksipulannya,,sokmo lah positif thinking dgn apa yng brlaku...

Friday, August 14, 2009





Mengenali seseorang itu, kadangkala membuat kita ketawa, mengenali seseorg itu juga kadangkala membuat kita mengalirkan airmata... sesunguhnya, mengenali seseorang itu mampu memberi kita sejuta rasa marah, sedih, gembira, sayang dan rindu.. tapi, sedarilah kita... mengenali seseorang itu sebenarnya adalah 1 Anugerah... biarpun hadirnya hanya seketika & Sekadar teman Sementara... bersyukurlah dengan kehadirannya. . .. kerana barangkali melaluinya kita mengerti apa itu erti PERSAHABATAN. ...

TERIMA KASIH KERANA SUDI MENJADI SAHABAT SAYA>><>>>